Requiet har funnit sin form

Vi har nu avslutat vår första vecka med Requiem och det har gått otroligt bra. Vi har skapat många bra skisser som vi kan använda, visat för en publik som var mycket berörd och positiv. Vi har fått kontakt med en kör och skapat en grupp som fungerar så bra. Men framförallt har vi skapat ett format som vi tror på.

Formen
Vi skall ha med mässans vanliga delar. Introitus, Kyrie, Sekvens…

Texten
Vi kommer att mixa latin och svenska. (Lite engelska.) På latin kan vi sjunga ord som Requiem aeterna dona ens, Kyrie Eleison, Dies irae, Agnus dei. Deras funktion blir att placera oss i traditionen och signalera högtidligt allvar. De har också ett tilltalande sound. På svenska blir det en friare text där vi rensat bort det specifikt kristna men ändå behållit själva akten och intentionen. ”Vi har samlats idag för att be för alla de som levde på jorden.” ”Agnus dei, ge oss frid, ge oss frid”. På detta vis kan vi fritt placera associationer åt det håll vi vill. Vi kan t.ex. be för vår jord.
Sen kommer det också att finnas med lite direktöversatt latin, i synnerhet ”Dies irae”, som blir ”Vredens dag”.
Saga och Amanda har varit ett stort stöd för att hitta denna formen och förhållningssättet till texten.

Körmusiken
Niklas har skrivit tre nya sånger med remixad text på latin och svenska. Den första, Introitus, är en kör som efter inledning på latin presenterar att vi samlats för att be för de som levde på jorden. Det är en ganska traditionell körlåt med långsamt och allvarligt tilltal och flera olika delar som återkommer.
Den andra är orden Kyrie Eleison, remixade med orden Lord have mercy, och ”Låt mig bara vara ifred”. Dessa är satta i en kort polyfon sats som upprepas under några minuter.
Den tredje är en Agnus Dei. Det är också en längre kör med inledning på latin och sedan olika inspel på svenska som handlar om ansvar, skuld och förlåtelse. Kompositionen bygger på kontrasten mellan rituellt lugn och plötsliga utbrott i kluster.
Sen har Niklas gjort en rimmad översättning av den klassiska Dies irae som vi kommer att sjunga med den traditionella gregorianska melodin. För närvarande är ungefär en fjärdedel översatt. Kanske kommer vi att bryta av den i flera olika delar. Den sista av dessa brukar vara Lacrimosa. Så det kanske blir några olika låtar av detta, efter den gregorianska.

Elektronmusik och violin
Tobias och jag kommer att arbeta med att integrera ljudlandskap som ofta är tonala och som går att sjunga till. Det kändes starkt att det kommer att fungera utmärkt i både kontrast och samverkan med kördelarna. Detsamma gäller Karins violin improvisationer som ger en alternativ energi som är tydlig och bestämd.

Dans och rörelseaktion
Samarbetet med dansarna/koreograferna är nytt för oss, men har flutit på otroligt bra. Vi har skapat ett antal aktioner som sedan skärpts och utvecklats i ett kreativt samarbete mellan Tanja, Linda och Sara. Det bygger oftast på scores, tydliga skisser för vad som skall ske, som ligger till grund för improvisationer som ofta ser helt koreograferad ut.
I en del aktioner är det bara dansare, medan hela ensemblen är med i andra. Men i dessa gör dansarna tillägg som gör dem mer intressanta och spännande.
Det har blivit att dansen känns helt naturlig som en del av vårt verk, och att den pratar nära med både kören, musiken och det rituella. Och den har en central plats i berättandet, lika viktig som de andra delarna. Och kul att det blir så mycket fin dans!

Ljuset och rummet
Viktor har gjort ett jättejobb och skapat ett ljusrum med en stor vit fond som går att färga in både bakifrån och framifrån. Till detta finns sedan sidljus och bakljus på scenen som färgar in aktörerna. Detta skapar starka stämningar, omväxlande scenbilder och gör att det känns som om aktörerna är i en scenografi, Trots att det bara är en starkt lysande fond och kontrastrika färger.

Det rituella och långsamheten
Ofta när en gör föreställningar med mycket lugna inslag måste det in energi och aktion med jämna mellanrum. Men här är allt ganska lugnt, men känns ändå inte segt. Det är som att det rituella och lite mystiskt mäktiga, har en egen energi, som tillsammans med de olika inslagen gör att en dras in i något som bara kan hålla på.

Mässan
Detta innebär sammantaget att vi kommer att göra en som en rituell mässa men utan den explicit kyrkliga inramningen. Detta gör det möjligt för de som inte aktivt går i kyrkan att ta del av en rit och en existentiell mystisk dimension som på ett vis saknar självklara platser utanför religionen.

Här kommer är film från kvällen. Först hela med presentation och samtal. Sedan alla delarna utan prat. (Lux Aeterna och Libera me är två avslutande delar som ännu inte finns. Och så kommer Dies Irae att få åtminstone två delar till.)

Hela kvällen



Introitus
En kör som följs av scensik aktion till repetitiv synt.



Introitus aktion
En kör som följs av scensik aktion till repetitiv synt.



Kyrie Eleison
En kör och två dansare står för var sin del.


Dies Irae
Först sång på svenska. Sen latin och aktionerna tar över och musiken blir elektronisk.


Offertorium
Än så länge bara violin och rörelse. Ingen text, sång.


Sanctus
Ännu ingen text eller sång. Bara aktion och musik.


Agnus Dei kör
En kör om ansvar, skuld och förlåtelse.


Agnus Dei aktion
En aktion som hör till Agnus Dei.